
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus   

Within  the  reported period  the  “travel  banned”  people,  including BAJ members, 

tried to find out the reasons why their exit from Belarus had been restricted. In the 

meantime,  some other  journalists,  contributing  for  foreign mass media,  received 

official warnings from the prosecutor’s office – this time in Minsk. 

Info‐posting – March 19 – April 1, 2012 

On March 19 BAJ received an answer from the prosecutor  in Hrodna region, Senior 
Counselor  of  Justice Viktar Marozau  in  connection with  BAJ’s  appeal  to withdraw 
official  warnings,  given  to  several  BAJ  members  (Viktar  Parfionenka,  Aliaksandr 
Dzianisau, Mikalay Dziatchenia, Grazhyna Shalkevich). The prosecutor  says  that  the 
PA “Belarusian Association of Journalists” doesn’t have the right to appeal against the 
act of prosecutor’s reaction ‐ warning”. 

“In  fact,  our  letter  wasn’t  an  “appeal  against  an  act  of  prosecutor’s  reaction,” 
underlines Andrey Bastunets.  “We  attracted  the prosecutor’s  attention  to  the  fact 
that  their workers misinterpret many  provisions  of  the  “Law  on Mass Media”,  in 
particular – regarding the status of a foreign mass media journalist. So, we are going 
to re‐appeal to the prosecutor’s office, once again explaining our demands.” 

On March 19 the Editor‐in‐chief of “Nasha Niva” Andrey Dynko got a paper from the 
Department of Citizenship and Migration confirming that he has been included in the 
list of citizens banned to leave Belarus because he“was evading the military call‐up”. 
However, Dynko hadn’t received any orders for the call‐up. 38‐year‐old Andrey Dynko 
is the senior lieutenant in the reserve, that’s why such reason for travel restriction is 
legally nonsense: a person who has been transferred to the reserve cannot be called 
up for active military service.  

On March 20 a similar note was given to the “Belsat” official representative in Minsk 
Mikhail Yanchuk  in  the Department of Citizenship and Migration of  the Maskouski 
district in Brest (his place of residence). According to the document, Mikhail Yanchuk 
was banned to  leave Belarus on request of the Ministry of Defense dated March 5, 
because he “was evading  the military call‐up, service  in  the reserve”. The  journalist 
tried to clarify the problem in the military recruitment office. The military commissar 
in Brest Sizhuk  said  that Yanchuk was not  in  their data base. Besides, according  to 
Sizhuk, the Ministry of Defense did not  impose any restrictions on exit from Belarus 
on March 5. Mikhail Yanchuk  is 39 years old, 12 years overage  for conscription. He 
was not called up for short‐term reserve service, either. 

On March 20  the  same note about  “draft‐dodging” was given  to  the human  rights 
defender, BAJ member, 39‐year old Valiantsin Stefanovich. The district recruitment 



office also confirmed that he hasn’t been called up, and no papers have been sent in 
this regard. 

Stefanovich  is going to appeal against the ban to the Central district court  in Minsk. 
He  has  sent  a  complaint  to  the General  Prosecutor’s Office,  asking  to  identify  the 
officials who are responsible for the unlawful restriction of his freedom of movement, 
and also to take immediate actions to restore his rights. 

On March 20 the Ukrainian media expert of the Regional Press Development Institute 
Oleg Khomenok was denied entry to Belarus. The border guards informed Khomenok 
that he was on the list of people forbidden entry to Belarus.  

On March 21 the independent journalist Zmitser Krauchuk received an invitation via 
phone  to  appear  in  the  Prosecutor’s Office  of Minsk.  Eventually,  on March  22  he 
received an official warning against  collaboration with  foreign mass media without 
accreditation (Art. 35/4 of the “Law on mass media”). The document was signed by 
the prosecutor’s deputy Kazimir Kezhun. 

We remind that in 2012 6 journalists have already received written warnings (Zmitser 
Kisel  (Brest), Grazhyna  Shalkevich, Aliaksandr Dzianisau, Viktar Parfionenka, Mikola 
Dziatchenia (Hrodna)). 

Also on March 21 the independent journalist Volha Chaychyts was summoned to the 
General Prosecutor’s Office via phone, but  she  refused  to appear  there without an 
official summons. 

On  March  22  the  republican  state‐public  association  “Dinamo”,  founder  of  the 
hockey club “Dinamo‐Minsk”, denied accreditation for attendance at some event to 
sports newspaper “Pressball”. “Pressball” editors  suppose  that “Dinamo” managers 
might be trying to avoid inconvenient, or, as they say, “wrong” questions. 

On March  24  the  correspondent  for  “Radio  Racyia”  Aliaksandr  Yarashevich  was 
detained by police while covering the concert of the  international movement “Food 
not  bombs”,  staged  at  the  Palace  of  Culture  of Minsk  Tractor  Factory  (he was  on 
assignment).  At  7pm  special  forces  burst  into  the  hall;  around  100  people  were 
detained and  taken  to  the Partyzanski and  the Central district police departments. 
After giving written explanations, most of  the detainees were  set  free. The official 
reason  for  the  detention  was  the  police  check  on  drug  use  and  drug  trafficking. 
Aliaksandr Yarashevich was accused of using obscene language. 

On March 26 Aliaksandr Yarashevich was found guilty of using obscene  language  in 
the Central district police department. The judge of the Central district court of Minsk 
Valianstina  Svistunova  heard  the  testimony  of  the  policemen.  The  journalist was 
fined to three base amounts according to Art. 17/1 of the Administrative Code. The 
journalist spent three days at Akrestsina detention center. 

As reported on March 26,  the Belarusian political prisoner Ales Bialiatski – head of 
the human  rights center Viasna and BAJ member  ‐ has become  the  laureate of  the 
“Freedom of Expression” award, bestowed by  the Norwegian Authors’ Union. The 



award was handed in to the prisoner’s wife Natallia Pinchuk on March 25. According 
to  the  “Association  Freedom  of  Expression‐Preis”  representatives,  the  award  is 
evaluation  of  his work  and  high  goals  that  human  rights  defenders  from  “Viasna” 
aspire for. Also, it is recognition of the Belarusian prisoner’s work at the international 
level. 

On March 27 the UN Special Rapporteur on Torture has received a complaint with a 
request  to  investigate  facts of  torturing  the political prisoner Zmitser Bandarenka. 
Activists  of  the  initiative  “Human  Rights  Activists  against  Torture”  emphasize  that 
Zmitser Bandarenka’s health condition  is grave after the spine surgery  in September 
2011,  and  it  is  impossible  for  him  to  undergo  recovery  procedures  in  prison  as 
prescribed by doctors.  It  is stated  that Bandarenka  is  forced  to do movements and 
actions which can aggravate his health condition, and even cause immobilization (he 
is  forced  to  stand, march  in  the  ranks,  sit  for a  long  time, his  spine  is overloaded). 
Besides, it is mentioned that Zmitser Bandarenka had been denied a disability status. 

On March 27  it became known that the  independent newspaper “Novy Chas” does 
not  reach  its  subscribers  in prison.  In particular, envelopes with newspapers  come 
back  to  the  senders  from  Mikalay  Statkevich  (earlier  Shklou  colony  No17,  now 
Mahilou colony No4), Yauhen Vaskovich  (Mahilou colony No4), Artsiom Prakapenka 
and  Artur  Kisialevich  (Shklou  colony  No17),  and  Ales  Bialiatski  (Babruysk  colony). 
According  to  the editor‐in‐chief of  the newspaper Aliaxey Karol,  the envelopes are 
usually sent back with marks “not allowed” or “only by subscription”, with reference 
to Article 89 of the Criminal Executive Code. 

“The  Criminal  Executive  Code  does  not  contain  any  norms  that  would  restrict 
prisoners’  right  to  receive news outlets  to which  they are  subscribed by  somebody 
else. Article 89 simply stipulates that they have the right to buy or subscribe to media 
outlets by themselves. So, the fact of redirecting the newspaper can be regarded as 
misinterpretation of law,” said BAJ chairperson and lawyer Andrey Bastunets. 

On March 27 it became known that the “Vitsebski Kuryer” print‐run has been again 
seized by police. The incident took place on March 22 on M1 motorway. Around 2pm 
police officer Vasilyeu stopped the car, driven by the newspaper worker. The driver 
was offered to proceed to the police department. After the procedure of confiscation 
was made, the police also arrested the car. They referred to some fines to “Vitsebski 
Courier”  that were  not  paid  in  2009.  The newspaper workers  have  already  filed  a 
complaint against the police major Stsepankou S.S. 

On March 28 the Belarusian Radio‐Television Broadcasting Center reported that the 
on‐air program “Stalitsa” will be broadcast on the  frequency 105,1 MHz which had 
belonged to the closed “Autoradio”.  

We  remind  that on  January 12, 2011,  the Belarusian  “Autoradio” FM  radio  station 
received an order from the Ministry of Communications of Belarus, introducing bans 
for  the use of  the  radio  frequencies and  radio  transmitting devices. The document 
was based on a decision of  the National Committee on TV and Radio Broadcasting 



and signed by the Chair of the Committee Aleh Praliaskouski. The official pretext for 
the decision was “non‐compliance with the art concept and dissemination of calls to 
extremist  activities.”  In  December  2010  “Autoradio”  broadcast  campaigning 
materials  of  the  alternative  presidential  candidates  A.  Sannikau  and  U.  Niaklayeu 
where they called to come “to the square” (after‐election demonstration). 

On March 28  two  independent  journalists and BAJ members Alina Radachynskaya 
and Volha Chaychyts received prosecutor’s warnings against performing journalistic 
activities with  foreign mass media  in  the  territory of Belarus without accreditation 
(Art.  35/4  of  the  “Law  on  Mass  Media”).  The  documents  were  signed  by  the 
prosecutor’s  deputy  in  Minsk  Kazimir  Kezhun.  Both  of  them  were  accused  of 
contributing for “Belsat” TV‐channel. They had been summoned to the prosecutor’s 
office of Minsk by official summons. 

In total, 8 written warnings have been issued to independent journalists in different 
regions in Belarus this year. 

As  reported  on March  29,  the  department  of  Civil  Registry Office  of  Baranavichy 
Executive  Committee  again  denied  information  to  the  independent  newspaper 
“Intex‐press”.  After  several  unsuccessful  attempts  to  get  an  answer  about  the 
number of registered marriages  in the city of Baranavichy,  IP sent a written request 
to the officials. 

The  answer  shocked  even  the  correspondents  of  the  newspaper  who  are  rather 
accustomed to refusals. The head of the Registry Office Sviatlana Valynets explains 
that the Office “has no authority to spread the statistics on the number of registered 
marriages”.  She  refers  not  to  some  legal  norms  that would  ban  distributing  such 
information, but  to  the Presidential Edict  (26.08.2008) №445 which empowers  the 
statistical state bodies to gain, process such data etc. 

“The answer can be considered as an example of the bureaucratic casuistry. I wonder 
if  S.Valynets  thinks  there  are  some  documents  that  empower  e.g.  the  State  Auto 
Inspection with the function of distributing the statistics on the number of accidents, 
or the doctors – [distributing the statistics] on deceases, etc,” commented editors of 
IP. 


