
BRIEF ANALYTICAL REVIEW

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

THE BEL ARUS IAN  
ASSOC IAT I ON  

OF  JOURNAL I STS

W W W.BAJ.BY 2015



CONTENTS:

Situation in Belarusian Mass Media Field  
in 2015 (short summary) .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  3

Main Events and Trends  
in Belarusian Mass Media Field in 2015  .  .  .  .  .  .  5

02

2015

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



SITUATION IN BELARUSIAN  
MASS MEDIA FIELD  
IN 2015 (SHORT SUMMARY)

The Presidential election was the main factor that 
influenced the situation of mass media in Belarus 
in 2015. The election was held on October 11, 
2015. On the eve of the Presidential election, 
the authorities introduced stricter norms into the 
media legislation and its application practice. Ap-
parently, the decision was also grounded on the 
intention of Belarusian government to reinforce 
control over the media coverage of the gradually 
aggravating economic situation in the country.

On January 1, 2015, new amendments into the 
Belarus law ‘On Mass Media’ came into force. They 
had been hastily adopted by the Belarusian legislators 
without any public discussion in December 2014. In 
particular, the amendments spread legal responsibil-
it y under the law on the Web media. At the same 
time, the Ministry of Information of Belarus acquired 
the right to restrict extrajudicially access to on-line 
resources, including foreign Web-sites. The Ministry 
exercised the right 40 times within the year. The de-
cisions were mainly taken with the purpose of strug-
gling with drug-trafficking and fighting against viola-
tions in the trading field. 

Prosecution of Belarusian journalists for cooperation 
with foreign media without press accreditation was 
among the main problems in 2015.

28 journalists were fined on these charges. Fol-
lowing A. Lukashenka’s pre-election promise to look 
into the situation, the problem seemed to be solved. 
However, three more administrative cases were filed 
against the journalists, whose materials had been 
broadcast by foreign TV companies, at the very end 
of the year. 

03

2015

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



The print media were pressurized by the Belarusian 
authorities, either. Thus, the Ministry of Information 
of Belarus issued 27 official warnings for arbitrary 
reasons to 27 print media at the beginning of the 
year. Since two warnings within a year may lead to 
the media closure, there are all grounds to believe 
that they were aimed at strengthening self-censorship 
in the corresponding media. 

A new administrative barrier for distribution of mass 
media products was introduced in July 2015. Thus, 
the press distributors were obliged to get registered 
by the Ministry of Information of Belarus. It reduced 
opportunities for independent print media to sell their 
production through retail sales outlets, since a con-
siderable part of them felt reluctant to pass the ad-
ditional adminsitrative procedure. 

The demand to get the press distributors registered 
exerted especially negative impact on the media, which 
had been deprived of any possibilit y to get distribut-
ed through the state monopolist media distribution 
systems by subscription and through the news-stalls. 

The reduction of short-term detentions of journalists 
by police and the lack of repressions against journal-
ists and media after the Presidential election can be 
mentioned among the positive trends of the year. The 
latter trend is apparently explained by the desire of 
Belarusian governmental authorities to get a positive 
evaluation of the election by the international commu-
nity, the absence of significant political tension in the 
country on the eve of the election as well as by the 
‘cooling down’ effect on the media, exerted through 
the preventive introduction of stricter legal norms 
into the media legislation and the tightening of law 
enforcement practice. 

04

2015

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



MAIN EVENTS  
AND TRENDS IN BELARUSIAN  
MASS MEDIA FIELD IN 2015 
REINFORCEMENT OF PROSECUTION  
AGAINST JOURNALISTS FOR COOPERATION  
WITH FOREIGN MEDIA 

The administrative prosecution against Belarusian 
journalists for their cooperation with foreign media 
without accreditation reinforced in 2015.The Belaru-
sian authorities continued to accuse the reporters of 
breaking regulations on production and (or) distribu-
tion of mass media products, referring to the vaguely 
formulated article 22.9, part 2 of Belarus Code on 
Administrative Offenses. (The prosecution trend start-
ed in May 2014.) 

There were registered 10 cases of bringing journal-
ists to legal responsibilit y for breaking the article in 
2014 and 28 cases of prosecuting journalists on the 
administrative charges within the period since January 
till August 2015. The total sum of fines exceeded 146 
million Belarusian rubles that equaled to approx. EUR 
8,000 at the time, when the fines were imposed on 
the journalists. 

In all the cases, it was not the content, but the 
mere fact of appearance of journalistic materials in 
the foreign media that led to the prosecution of free-
lance journalists. 

The si tuat ion improved af ter the President 
A.  Lukashenka had promised ‘to examine the situa-
tion’ during his interview to journalists of independent 
mass media on August 4, 2015. Consequently, none 
of administrative cases against journalists for breaking 
article 22.9, part 2 of Belarus Code on Administra-
tive Offenses were filed since the end of August until 
December 24, 2015.

However, the prosecution of journalists on admin-
istrative charges for cooperation with foreign me-

05

2015

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
http://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html
http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html
http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html
http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html


dia without accreditation was resumed at the end of 
2015. 

Thus, three police reports were made against jour-
nalists Larysa Shchyrakova and Kastus Zhukouski 
from Homiel in district police departments of Homiel 
region on December 24 and December 28, 2015. 
The journalists were accused of ‘illegal production’ of 
TV reports, following their presentation on the ‘Belsat’ 
TV channel (Poland). The journalists were punished 
under administrative law later on. 

ARBITRARY DETENTIONS OF JOURNALISTS 

At the beginning of 2015, there were registered 
more frequently the cases of arbitrary detention of 
Belarusian citizens, who filmed administrative build-
ings, including the premises of the Academy of Scienc-
es of Belarus, Civil Registry Offices etc.) 

At least three journalists were prevented from im-
plementation of their professional activities this way. 

The police officers explained their actions by the 
received ‘internal’ instruction, issued by Mikalai Mel-
chanka, Deputy Minister of Internal Affairs of Belarus. 
According to them, the instruction of February 25, 
2015 ‘entitled’ police representatives to learn the 
aims of photo- and video-shooting of administrative 
buildings. Also, police officers were instructed to de-
tain the people, who film administrative premises, for 
the term of up to three hours and check the footage. 

The Ministry of Internal Affairs refused to provide 
the Belarusian Association of Journalists with the 
original text of this instruction, referring to the inter-
nal format of the document that ‘regulates exclusively 
the actions of police officers and doesn’t deal with 
the ban on video- or photo-recording of administrative 
buildings’. 

In general, the number of short-term detentions 
of journalists decreased in 2015 in comparison with 
the previous years. Thus, journalists were detained 

06

2015

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/be/node/28027
http://baj.by/be/node/28027
http://baj.by/be/analytics/vypadki-zatrymannyau-zhurnalistau-tablica-abnaulyaecca


19 times in 2015 to be compared to 29 cases of 
detention in 2014. The journalists were released from 
custody without police reports within 3 hours since 
the moment of their detention. 

The peak of detentions of journalists in Belarus 
took place in 2010. It happened in the aftermath 
of Presidential election 2010. The BAJ Monitoring 
Service registered 167 cases of the kind at that 
time. The quantity of detentions of journalists 
gradually decreased later on. However, there ap-
peared a new form of pressure on reporters. The 
official authorities started bringing journalists to 
administrative responsibility for their cooperation 
with foreign media. 

Taking into consideration the general quantity 
of cases of police interference with the journal-
istic activity, the number of incidents increased 
in 2015 in comparison with the previous year. In 
particular, there were registered 47 incidents in 
2015 (19 cases of detention and 28 administra-
tive cases for cooperation with foreign media) vs. 
39 incidents (29 cases of detention and 10 ad-
ministrative cases) in 2014.  

OFFICIAL WARNINGS TO THE PRINT MEDIA 

The Ministry of Information of Belarus issued 27 of-
ficial warnings to 26 media outlets at the beginning of 
2015. In the majority of cases the Ministry explained 
the issuance of official warnings by ‘incorrect’ pres-
entation of the registration authorit y in the output 
data lines. In particular, the “Ministry of Information 
of Republic of Belarus” was presented as the “Ministry 
of Information of RB” there. Obviously, the reason for 
the issuance of official warnings being insignificant 
enough, the authorities took the step, in order to 
increase editorial self-censorship on the eve of the 
election campaign.

It is worth mentioning that the Ministry of Informa-
tion can file a claim to court with a demand to close 
down a media outlet, following the issuance of two 

07

2015

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/be/analytics/vypadki-zatrymannyau-zhurnalistau-tablica-abnaulyaecca
http://baj.by/be/analytics/vypadki-zatrymannyau-zhurnalistau-tablica-abnaulyaecca
http://baj.by/en/analytics/baj-monitoring-2009-2014
http://baj.by/en/analytics/baj-monitoring-2009-2014
http://baj.by/en/analytics/baj-monitoring-2009-2014


official warnings to the corresponding media within a 
year.

All in all, the Ministry of Information of Belarus 
issued 36 official warnings to 34 media outlets 
during the year of 2015.

PROBLEMS WITH DISTRIBUTION OF INDEPENDENT 
NEWSPAPERS

New amendments to the Belarus law ‘On Mass Me-
dia’ came into force on July 1, 2015. Accordingly, 
the press distributors were obliged to become official 
registered. 

It reduced opportunities for some independent print 
media that generally relied on selling their production 
through private retail sales outlets, since a consider-
able part of the latter felt reluctant to undertake the 
additional adminsitrative procedure at the Ministry of 
Information of Belarus.

The new regulation had a highly negative impact 
on the periodical editions, which are deprived of any 
possibility to sell their production through the state-
owned ‘Belposhta’ and ‘Sayuzdruk’ press distribution 
systems with domineering positions in the market of 
press distribution by subscription and through the 
news-stalls in Belarus.  

The editorials of ‘Gazeta Slonimskaya’, ‘Intex-press’, 
‘Intex-press plus’, and ‘SNPlus. Svobodnye novosti plus’ 
newspapers received new refusals to their requests 
to include their periodicals into the ‘Belposhta’ sub-
scription catalogues and sell the newspapers through 
the ‘Sayuzdruk’ network of news-stalls in the spring 
of 2015. Similar negative responses were received by 
the ‘Novy Chas’ and ‘Borisovskiye novosti’ editorials in 
September 2015. 

The ‘Belposhta’ state-owned enterprise is a monopo-
list in the field of print media distribution by subscrip-
tion. It refuses to include independent media into its 
subscription catalogues, considering the decision as 

08

2015

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/sites/default/files/analytics/files/registraciya_rasprostraniteley_smi_0_0.pdf
http://baj.by/sites/default/files/analytics/files/registraciya_rasprostraniteley_smi_0_0.pdf
http://baj.by/sites/default/files/analytics/files/registraciya_rasprostraniteley_smi_0_0.pdf
http://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
http://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
http://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
http://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
http://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight


its right, not responsibilit y. The ‘Sauzdruk’ enterprise 
refuses to distribute periodicals through the nation-
wide network of news-stalls for the same reasons.

The problems with distribution of independent print 
media appeared on the eve of the Presidential election 
campaign – 2006, i.e. 10 years ago. The ‘Belposhta’ 
National Unitary Enterprise refused to include around 
20 independent social and political newspapers into 
its subscription catalogue then. Also, the ‘Sayuzdruk’ 
state-owned enterprise refused to sell the periodicals 
through the network of its news-stalls. 

Quite a few of these newspapers had to leave the 
domestic media market as a result of the economic 
discrimination. 

Due to the warming of relations between the Belaru-
sian authorities and the EU in 2008,  the ‘Belposhta’ 
and ‘Sayuzdruk’ resumed cooperation with the leading 
independent newspapers ‘Narodnaya Volia’ and ‘Nasha 
Niva’. 

Presently, 9 non-state social and periodical editions 
still face problems with distribution through the state-
owned ‘Belposhta’ and/or ‘Sayuzdruk’ enterprises. (It 
is almost a half of registered independent social and 
political media in Belarus.)

At the same time, the subscription to the state 
press is ‘traditionally’ implemented with the use of 
administrative resources. Thus, the Administration of 
Leninsky Municipal District of Minsk addressed to the 
heads of locally registered organizations to arrange 
subscription to “the main national and municipal print-
ed periodical editions”, included in the special list, and 
report upon the achieved results at the end of 2015. 
The local authorities explained their appeal by the be-
ginning of subscription campaign for the first half-year 
of 2016 and the need “to ensure correct informing 
of citizens about social and economic development of 
Belarus”.

Similar facts were registered in Mahilou and Kry-
chau. 

09

2015

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/ru/content/podpiska-s-celyu-obespecheniya-dostovernogo-informirovaniya-grazhdan-kopiya-dokumenta
http://baj.by/ru/content/podpiska-s-celyu-obespecheniya-dostovernogo-informirovaniya-grazhdan-kopiya-dokumenta
http://baj.by/ru/content/podpiska-s-celyu-obespecheniya-dostovernogo-informirovaniya-grazhdan-kopiya-dokumenta
http://baj.by/ru/content/mogilevskie-pravozashchitniki-soobshchayut-o-prinuditelnoy-podpiske-na-gosudarstvennye
http://baj.by/be/content/prymusovaya-padpiska-u-krychave
http://baj.by/be/content/prymusovaya-padpiska-u-krychave


BUDGETARY FUNDING OF THE STATE-OWNED MEDIA 

Apart from the enjoyed preferences, the state-
owned media also are entitled to direct budgetary 
funding in Belarus. 

The Belarus Law ‘On the National Budget for 2016’ 
was adopted on December 30, 2015. It provides 
for the issuance of around EUR 45 million (900 
120 843.0 thousand Br) for funding the state-owned 
media in 2016. 

Among other, the budgetary funding includes around 
EUR 36.6 million (734 815  075.0 thousand Br) for 
TV and radio broadcasting, around EUR 3.5 million 
(69 154 793.0 thousand Br) for the periodical press 
and publishing houses, and around EUR 4.7 million 
(96 150 975.0 thousand Br) for ‘other issues in the 
mass media field’.  

The funding is provided without tenders at that. The 
list of 26 state-owned newspapers and magazines for 
funding from the national budget in 2016 was defined 
by a government resolution No.966 of November 19, 
2015.

RESTRICTIONS ON FREEDOM OF ACTIVITY  
IN THE INTERNET

New amendments to the Belarus Law ‘On Mass 
Media’ came into force on January 1, 2015. They 
entitled the Ministry of Information of Belarus with 
the right to restrict access to any Web-resources ex-
trajudicially. Among other, it can be done for a single 
violation of media legislation. 

The vaguely formulated list of information, banned 
for distribution in mass media, was supplemented with 
such an item as ‘the information, which distribution 
may be harmful to the national interests of the Re-
public of Belarus’. 

The Ministry of Information of Belarus took a deci-
sion to restrict access to the kyky.org Web-site with 

10

2015

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.minfin.gov.by/upload/bp/act/zakon_301215_341z.pdf
http://baj.by/ru/content/proekt-byudzheta-2016-okolo-45-millionov-evro-na-gosudarstvennye-smi
http://baj.by/sites/default/files/law_and_media/analiz_osnovnyh_izmenenij_v_zakon_respubliki_belarus.pdf
http://baj.by/sites/default/files/law_and_media/analiz_osnovnyh_izmenenij_v_zakon_respubliki_belarus.pdf
http://baj.by/sites/default/files/law_and_media/analiz_osnovnyh_izmenenij_v_zakon_respubliki_belarus.pdf
http://baj.by/sites/default/files/law_and_media/analiz_osnovnyh_izmenenij_v_zakon_respubliki_belarus.pdf
http://kyky.org/


a reference to the legal norm on June 18, 2015. 
None of official warnings to the Web-site editorial 
were issued at that. 

As it was mentioned in the ministerial press release, 
a range of articles on the pages of the Web-resource 
‘contained derogatory expressions about the Victory 
Day, which is a state holiday in Belarus, as well as in 
relation to the people, who participated in the holiday 
celebrations, and argued the importance of this event 
in the national history, thus distorting the historical 
truth about the Great Patriotic War’. The public ac-
cess to kyky.org was restored in six days, as soon 
as the controversial material was deleted from the 
Web-resource.

The blocking of access to kyky.org was regarded 
by specialists as a warning to the Belarusian Internet 
community.

All in all, the Ministry of Information of Belarus 
restricted access to 40 informational Web-resourc-
es in 2015. “18 Web-resources from the list were 
blocked for distribution of information, connected 
with drug-trafficking, 2 Web-resources were blocked 
for the use of taboo vocabulary, 5 Web-sites were 
blocked for the illegal advertising of pills, 1 Web-site 
was blocked for propaganda of children porno, 1 
Web-resource was blocked for distribution of informa-
tion that may be harmful to the national interests, 2 
Web-sites were blocked for the advertising of alcoholic 
drinks, and 11 Web-resources were blocked for dis-
tribution of extremist materials,” noted the Ministry 
of Information of Belarus in the reply letter to the 
Belarusian Association of Journalists. The access to 
four Web-resources from the list was restored some 
time later. 

The decisions to restrict access to the Web-re-
sources were taken by the Ministry of Information 
of Belarus on its own. None of official warnings to 
the owners of the blocked Web-sites were issued 
at that.  

On February 19, 2015, the Ministry of Communica-
tion and Informatization of Belarus and the Operational 

11

2015

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://kyky.org/
http://naviny.by/rubrics/society/2015/07/12/ic_articles_116_189294/
http://naviny.by/rubrics/society/2015/07/12/ic_articles_116_189294/
http://naviny.by/rubrics/society/2015/07/12/ic_articles_116_189294/
http://baj.by/en/content/ministry-information-blocks-40-websites-11-them-extremist
http://baj.by/en/content/ministry-information-blocks-40-websites-11-them-extremist
http://baj.by/en/content/ministry-information-blocks-40-websites-11-them-extremist


and Analytical Centre under the President of the Re-
public of Belarus adopted ‘Provisions on the procedure 
of limitation of access to Information Resources (and 
their components), located on the Internet’. 

The newly adopted legal norms provide for the pos-
sibilit y of disabling access to Web-resources and an-
onymizers (proxies, Tor etc.) that secure Web-users’ 
access to the blocked Web-pages. 

According to the adopted Provisions, it is impossible 
to appeal against the ministerial decisions on disabling 
access to Websites in court. 

In contrast to the previous order, when the black-
listed Websites couldn’t be accessed from state insti-
tutions as well as educational and cultural establish-
ments, the present order provides for the possibilit y 
of disabling access to the banned Websites for all 
Web-users in Belarus. 

The former ‘black list’ of banned Web-resources, in-
cluding such popular Websites as www.charter97.org, 
www.belaruspartisan.org, http://spring96.org/, has 
been cancelled.

Apart from the cases of restricting access to 
Web-resources in line with the legal requirementes, 
there were registered cases of blocking access to 
Web-sites illegally in 2015. Thus, the Web-server of 
‘BelaPAN’ News Agency suffered from a large-scale 
DDoS-attack for a couple of days since October 3, 
2015. The Web-sites of the news agency and its ‘Nav-
iny.by’ on-line newspaper were hosted on the server.  

On December 19, 2015, there was restricted ac-
cess to the Web-sites belapan.com, belapan.by, nav-
iny.by, belaruspartisan.org, udf.by, 21.by, gazetaby.
com, zautra.by, and charter97.org. The ‘Beltelecom’ 
national telecommunications operator explained the 
accident by a DDOS-attack on the equipment of its 
Data Processing Center. However, the equipment res-
toration didn’t result in the immediate renovation of 
access to the mentioned Web-resources. None of 
governmental agencies took responsibility for disabling 
access to the Web-sites in both cases.

12

2015

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://pravo.by/main.aspx?guid=12551&p0=T21503059&p1=1&p5=0
http://pravo.by/main.aspx?guid=12551&p0=T21503059&p1=1&p5=0
http://pravo.by/main.aspx?guid=12551&p0=T21503059&p1=1&p5=0
http://www.charter97.org
http://www.belaruspartisan.org
http://spring96.org/
http://belapan.com/archive/2015/10/05/805445/
http://belapan.com/archive/2015/10/05/805445/


The contents of this publication are copyrighted.  

It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  

Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: baj@baj.by  Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy

THE  BEL ARUS IAN  
ASSOC IAT I ON  

OF  JOURNAL I STS

W W W.BAJ.BY


