
The  Bel arus ian  
Assoc iat i on  

of  Journal i sts

E-NEWSLETTER

www  .baj.by January–April 2013

©
 С

ер
ге

й 
Гр

иц

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



“I wouldn’t like to sprinkle ashes upon 
my head, saying that we are lagging be-
hind the ‘fifth column’ on the Web. It 
isn’t so. All our media are represent-
ed here."

Aleh Praliaskouski,  
Minister of Information of Belarus

“As the internet has become an increas-
ingly important source of information, 
the Belarus authorities have used a 
variety of different means to control 
it. Keeping a tight rein on information 
remains at the core of their policy of 
self-preservation.”

Index on Censorship 

02

January–April 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.belta.by/ru/all_news/society/Gosudarstvennye-SMI-dominirujut-v-informatsionnom-prostranstve-Belarusi---Proleskovskij_i_623527.html
http://www.belta.by/ru/all_news/society/Gosudarstvennye-SMI-dominirujut-v-informatsionnom-prostranstve-Belarusi---Proleskovskij_i_623527.html
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf


SITUATION IN THE BELARUSIAN  
MASS MEDIA FIELD  
IN JANUARY – APRIL 2013 
Analytical review

Several positive events took place in the Belarusian 
media field at the beginning of 2013. Firstly, there 
should be mentioned termination of criminal proceedings 
in relation to a journalist Andrzej Paczobut, accused of 
casting aspersions on the President of Belarus, as well 
as refusal to file a suit against the executives of “Arche. 
Pachatak” magazine. Both conflicts were in the focus of 
attention of international community. In particular, they 
were mentioned in a report, prepared by the UN Spe-
cial Rapporteur on Belarus M. Haraszti. Their solution 
can be regarded as an attempt of Belarusian official 
authorities to unblock relations with the EU after the 
post-election crisis since the end of 2010. 

However, the positive steps weren’t accompanied with 
system changes in the media field. Just on the con-
trary, the authorities implemented repressive measures 
in relation to journalists and media outlets.

Once again, the “BelSat” TV channel wasn’t permitted 
to open its office in Belarus. The ‘Press Photo Bela-
rus 2011’ photo album was found to be an extremist 
publication. Journalists were arbitrarily detained for 
carrying out their professional activity and sentenced 
to different terms of administrative arrest. 

In general, the current situation 
in the Belarusian media field re-
mains to be highly unfavorable 
for the FoE implementation, as 
far as the legislation and law en-
forcement practice is concerned. 

There’s continued economic discrimination of inde-
pendent media in Belarus. The state monopolist press 
distributing enterprises “Belposhta” and “Belsayuzdruk” 

ni
m

g.
su

le
kh

a.
co

m
ru

s.a
za

tt
yq

.o
rg

03

January–April 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



refuse to cooperate with a number of independent socio-
political publications and sell their copies by subscription 
and through a nationwide network of news-stalls. 

Thus, more than 300 residents of Slonim district 
(Hrodna region) received a negative reply from the 
“Belposhta” National Unitary Enterprise to their collec-
tive request to return the non-state “Gazeta Slonims-
kaya” to the subscription catalogue in January 2013. 
The same monopolist enterprise refused to include the 
“Volnaye Hlybokaye” weekly (Hlybokaye, Vitsiebsk region) 
to the subscription catalogue for the 2nd half-year of 
2013. Nearly 50% of independent socio-political media 
face similar problems in Belarus. 

According to the BAJ calculations, no more than 30 
printed periodical editions cover the socio-political 
thematic without the visible influence of executive 
authorities in Belarus. Nearly half of them have 
been ousted from the state-owned press distribu-
tion networks. There can’t be found a single sur-
vived independent TV or radio channel in Belarus. 
To a certain extent, the function of independent 
broadcasters is implemented by the media outlets, 
broadcasting from abroad. However, their Belaru-
sian reporters are persecuted for cooperation with 
foreign media without valid press credentials. 

The abovementioned disgraceful governmental prac-
tices take place against the background of adminis-
trative preferences and direct budgetary support to 
the state-owned media. Nearly EUR 60 million got 
allocated to support the state-funded media in the 
Belarusian state budget 2013. The funds were distrib-
uted among the targeted media organizations without 
tenders and competitions.

In January 2013, the state-owned TV channels CTV 
(“Stalichnaye telebachannie” Close Corporation) and 
ANT (“Druhi natsyjanalny telekanal” Close Corporation) 
joined the National State TV and Radio Company in 
the list of media organizations, exempted from VAT 
and income tax.

ph
ot

o.
by

m
ed

ia
.n

et

04

January–April 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



Main events and conflicts  
in the mass media field

• �The Chamber of Representatives refused to dis-
cuss the current media legislation; 

• �There were terminated criminal proceedings 
against a Hrodna journalist Andrzej Paczobut, 
accused of casting aspersions on the President 
of Belarus; 

• �The plaintiff was refused to file a suit against 
the executives of “Arche. Pachatak” magazine;

• �The “BelSat” satellite TV channel received anoth-
er negative reply to their application for opening 
a correspondent’s office in Belarus;

• �The “Press Photo Belarus 2011” photo album 
was acknowledged to be an extremist publication;

• �The Web-sites of “Belaruski Partysan” and “Vi-
asna” Human Rights Center were hacked;

• �There happened arbitrary detentions and arrests 
of journalists, who reported from the officially 
authorized rally, commemorating the Chernobyl 
disaster.

The Chamber of Representatives refused 
to discuss the current media legislation

The Belarusian Association of Journalists received a 
negative reply from the Chamber of Representatives 
to its proposal to discuss the existing problems, con-
nected with the media law application practice, and 
the ways of perfection of current media legislation on 
February 19, 2013.

The MPs from the Standing Commission on Human 
Rights, National Relations, and Mass Media considered 
the change of Media Law to be unreasonable, referring 
to the outcome of corresponding discussions with the 
Ministry of Information of Belarus. ph

ot
o.

by
m

ed
ia

.n
et

05

January–April 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/en/node/19654


Termination of criminal proceedings against 
Andrzej Paczobut

The Legal Investigation Committee Department for 
Hrodna region terminated criminal proceedings against 
a Hrodna journalist Andrzej Paczobut, a correspond-
ent of “Gazeta Wyborcza” daily (Poland), due to the 
absence of corpus delicti, on March 15, 2013. The 
proceedings had been initiated on the charges of “re-
peating libel in relation to the President of Belarus” 
(article 367, part 2 of Belarus Criminal Code). 

A. Paczobut was accused of “casting aspersions 
on the head of state” in a number of his Web-pub-
lications. He was detained and taken into custody 
on June 21, 2012. A police search was conduct-
ed in his private apartment. The journalist was 
released from jail on signing a recognizance not 
to leave the place of his residence on June 30, 
2012.  A. Paczobut had been sentenced to three 
years of prison for the same reason earlier. How-
ever, the penalty was delayed for two years then. 
It meant that any new court verdict on similar 
charges could lead to three years of real imprison-
ment on the previous case.

Hailing the termination of criminal 
proceedings against A. Paczobut, 
‘Reporters without Borders’ not-
ed that he was still convicted on 
similar charges and waiting for the 
deferred penalt y. Therefore, they 
called upon the Belarusian govern-
mental authorities “to overturn Pac-
zobut’s earlier conviction, which was 
clearly political, abandon any other 
judicial proceeding pending against 
him and allow him to travel abroad.” 

“Articles 367, 368, 369 and 
369.1 of the criminal code (on de-
faming and insulting an official, the 
president and discrediting the re-
public) and other articles restrict-
ing freedom of information must be 
repealed. Dropping charges against ©

 R
ad

io
 S

va
bo

da

06

January–April 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://en.rsf.org/belarus-charge-dropped-but-jail-still-19-03-2013,44234.html
http://en.rsf.org/belarus-charge-dropped-but-jail-still-19-03-2013,44234.html
http://en.rsf.org/belarus-charge-dropped-but-jail-still-19-03-2013,44234.html
http://en.rsf.org/belarus-charge-dropped-but-jail-still-19-03-2013,44234.html


one of the journalists who is under pressure is not 
enough,” Reporters without Borders said.

According to the RSF statistics, “at least nine people, 
including three journalists, have received suspended jail 
sentences or forced labour sentences for defaming and 
insulting President Lukashenka in the past 10 years”. 

The claim on filing a criminal case 
against the “Arche. Pachatak” magazine 
executives denied

As reported on March 22, 2013, criminal proceed-
ings against the “Arche.Pachatak” magazine executives 
hadn’t been started, following the editorial check. 
Consequently, the blocked account of ‘Arche’ editorial 
was released.  

Despite the fact, it was for the fourth time that 
the Ministry of Information of Belarus refused to re-
register the ‘Arche.Pachatak’ magazine on April 24, 
2013. Just as before, the refusal was grounded on 
far-fetched reasons. (It is worth mentioning that the 
lack of official registration can lead to the closure of 
the media outlet.) 

It is not the first time that the “Arche. Pachatak” 
magazine faces danger to its existence. Thus, the 
court supported a claim, submitted by the KGB 
Department for Brest region, and considered some 
“Arche.Pachatak” articles to be extremist publica-
tions in 2008. However, the court of appeal can-
celled the initial court decision. Consequently, the 
KGB Department withdrew its claim. (It is worth 
mentioning that the Belarusian governmental au-
thorities were making attempts to mend fences 
with the EU at the end of 2008 and at the begin-
ning of 2009.)

The ‘Arche. Pachatak’ magazine faced new prob-
lems in the fall of 2012. The financial and fiscal 
authorities started a large-scale check of editorial 
activity. The ‘Arche. Pachatak’ bank account was 
blocked. The Editor-in-chief Valery Bulhakau was 
forced to flee Belarus, facing the potential threat 

07

January–April 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



of criminal prosecution. Trying to save the maga-
zine, the ‘Arche. Pachatak’ founders took a deci-
sion to change the editorial leadership that created 
the need to re-register the magazine. The fiscal au-
thorities announced the absence of criminal charg-
es against Valery Bulhakau and the magazine in 
April 2013. However, the magazine founders have 
been trying to pass the obligatory re-registration 
procedure for three months already, all in vain. 

The “BelSat” Satellite TV Channel 
received another refusal to open 
a correspondent’s office in Belarus

On March 26, 2013, the Ministry of Foreign Af-
fairs of Belarus informed the official representative 
of ‘BelSat’ Satellite TV Channel in Belarus Mikhal Yan-
chuk about the refusal to register the ‘BelSat’ corre-
spondent’s office in Belarus.

As before, the governmental officials referred to 
violation of legislation by the Belarusian journalists, 
cooperating with the TV broadcaster without the min-
isterial press credentials. 

“Belsat” has been broadcasting TV programs to Belarus from the 
territory of Poland since 2007. The core of its programs is made 
of materials, produced by Belarusian journalists for Belarusians. 
The TV channel has been trying unsuccessfully to receive a permit 
for opening a correspondent’s office in Belarus since 2008. The 
journalists, contributing to BelSat, are regularly persecuted by the 
Belarusian official authorities for breaking the law that bans the 
professional activity of foreign media workers, including Belarusian 
nationals, without valid press credentials.

The “Press Photo Belarus 2011” 
photo album found  
to be an extremist publication 

Ashmiany District Court (Hrodna region) acknowl-
edged the “Press Photo Belarus 2011” photo album 
to be an extremist publication and ordered to destroy 
the seized copies on April 18, 2013. Thus, the court 

ga
ze

ta
by

.c
om 08

January–April 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://belsat.eu/en/o_nas/
http://belsat.eu/en/o_nas/


supported the corresponding claim, submitted by the 
KGB Department for Hrodna region. 

Photo journalists Yuliya Darashkevich, Aliaksandr Va-
siukovich, and Vadzim Zamirouski took part in the liti-
gation as the persons concerned and appealed against 
the court verdict. (The Belarusian customs officers 
had seized 41 copies of the photo album from them 
at the Belarus-Lithuania border crossing in November 
2012.) The higher court will consider the case in 
June 2013. 

The “Press Photo Belarus 2011” photo album was 
published, in order to present the outcome of the 
Belarusian press photo contest, conducted annu-
ally since 2010. The contest jury includes famous 
photographers from different countries of the 
world. The photo album was printed in 2012. The 
publication was sold trouble-free at book-stores 
in Belarus. The journalist contest winners’ pho-
tos from the album were published without prob-
lems in different Belarusian periodical editions and 
appeared in the news sections of various news  
agencies. 

The Web-sites of “Belaruski Partysan” 
and “Viasna” Human Rights Center got hacked

The unknown trespassers hacked Web-sites of “Be-
laruski Partyzan” and “Viasna” Human Rights Centre 
on April 25, 2013. It is worth mentioning that both 
Web-resources can be found on the Belarusian gov-
ernmental ‘ban list’ of Web-sites with access denied 
from the state organizations and structures, educa-
tional establishments, and cultural institutions.

The violators published information with threats to 
some independent on-line resources and their authors 
on the main page of “Belaruski Partyzan” and totally 
distorted the sense of some publications on ‘Viasna’ 
NGO Web-pages. The Web-resources resumed their 
normal work after a short period of time. 

09

January–April 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://pressphoto.by/?p=402#more-402
http://www.belaruspartisan.org/
http://www.belaruspartisan.org/
http://spring96.org/


Arbitrary detentions and arrests 
of reporters at the officially authorized 
rally, commemorating the Chernobyl disaster

Six journalists were detained by police, while carrying 
out their professional duties at the annual “Charnobyl-
ski Shlakh” rally, commemorating the victims of Cher-
nobyl disaster, traditionally arranged by the Belarusian 
democratic forces on April 26th. 

TV journalists Anastasiya Yaumien and Aliaksandr 
Barazenka were detained by police in the town of As-
travets (Hrodna region). The media workers reported 
on a visit of civil and political activists to the Belaru-
sian nuclear station construction site. 

The members of “Nasha Niva” video-crew Aksana 
Rudovich and Iryna Arakhouskaya were detained in 
the public transport, following their attempt to record 
the rude detention of some of ‘Charnobylski Shliakh’ 
participants. 

The journalists were released in both cases, men-
tioned above, following the check of the filmed materials.

The ‘Radio Racyja’ journalists 
Henadzi Barbarych and Aliaksandr 
Yarashevich were sentenced to 
three days of administrative arrest, 
following their arbitrary detention 
at ‘Charnobylski Shliakh’. They were 
allegedly accused of disobedience 
to the police. Since the reporters 
were detained on Friday in the even-
ing and spent two days in the de-
tention center before the sitting of 
the court, both of them were re-
leased from custody shortly after 
the court verdict announcement on 
April 29, 2013.

10

January–April 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



RATING LISTS,  
INDEXES, REPORTS 

On January 4, 2013, the Index on Censorship in-
ternational organization published its analytical report 
“Belarus: Pulling the Plug”, dedicated to the methods 
of control over the national Web-space, applied by the 
Belarusian official authorities as well as dwelling upon 
the cases of FoE restrictions on the Web in Belarus.

“Firstly, it is done by applying a repressive legal 
framework, including draconian laws such as criminal 
libel, legal prosecution and the misapplication of the 
administrative code. Secondly, free speech is restricted 
by the use of new techniques, such as online surveil-
lance, website blocking and filtering, and cyber-attacks 
against independent websites and content manipula-
tion", the press release says.

As reported on January 30, 2013, Belarus was 
placed on the 157th position among 179 counties of 
the world in the annual Press Freedom Index, tradition-
ally prepared and published by the Reporters without 
Borders. The list summarized the situation with freedom 
of speech all around the world in the year of 2012. 

Belarus was localized between Azerbaijan and Egypt 
on the list. Taking into consideration the whole post-
Soviet space, the country was followed by Kazakhstan, 
Uzbekistan, and Turkmenistan only. 

It is worth mentioning that Belarus used to hold the 
168th position on the previous year’s list, subject to 
mass post-election repressions in 2011.

11

January–April 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf
http://en.rsf.org/press-freedom-index-2013,1054.html


The contents of this publication are copyrighted.  

It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  

Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: baj@baj.by  Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

The  Bel arus ian  
Assoc iat i on  

of  Journal i sts

www  .baj.by


