The website and social media pages of Intex-press, the most popular Baranavichy newspaper, were recognized as extremist

We are talking about a large non-governmental regional editorial office, as well as its media pages on Instagram, Twitter, VKontakte, Odnoklassniki, Facebook, Tiktok, Telegram, and YouTube. 


“I couldn’t even withdraw the money.” Belarusian journalists’ bank accounts still blocked in Ukraine

Owning a bank account in Ukraine as a Belarusian journalist is still problematic. After the war started, they were frozen, and attempts to withdraw cash were mostly unsuccessful, said journalist Ales Minau, who has been living in Kyiv since late 2021.


Belarusian journalists win action against Belarus

The UN Human Rights Committee considered a complaint of four Belarusian journalists and found Belarus guilty of violating their right to seek and impart information, enshrined in Article 19 of the International Covenant on Civil and Political Rights.


EX-PRESS.BY independent media deprived of domain name

The Belarusian Association of Journalists became aware of another case of extrajudicial deprivation of the domain name of a non-state media outlet in the Belarusian segment of the Internet. This time the editorial board of EX-PRESS.BY came under attack, an Internet resource reporting on the events in Barysau and Zhodzina.


"Extremist" media to lose Belarusian domain names

A number of independent publications have already been included in the list of "extremist organizations" based exclusively on a decision of the State Security Committee, and now the authorities have decided to deprive the editorial offices of their Belarusian domain names.


Jubilee behind bars: Larysa Shchyrakova turns 50

13 April marked the 50th anniversary of Larysa Shchyrakova, a Homel journalist and local historian. However, it is impossible to congratulate Larysa in person, as she will celebrate her anniversary behind bars.


Guarantors for TUT.BY case defenders fined $7,300

According to the Belarusian Association of Journalists, on 10 April Minsk City Court considered the cases of the persons who acted as guarantors of defendants’ appearance in court in the TUT.BY case. TUT.BY staff members Alena Talkachova and Volha Loika were released from custody on the guarantee of their appearance in court. The guarantors were punished with fines, since the journalists ended up leaving the country before the criminal trial.


Media manager Kanstantsin Zalatykh sentenced to 4 years in prison

The trial against Kanstantsin Zalatykh, director of the economic newspaper Belorusy i Rynok, was held behind closed doors, Euroradio reports.


Aliaksandr Mantsevich charged with "spreading false information"

This is reported by the Investigative Committee. Editor-in-chief of Rehijanalnaja Hazeta, Aliaksandr Mantsevich, is accused of "spreading deliberately false information defaming Belarus and its authorities."


Rehijanalnaja Hazeta’s editor-in-chief criminally charged and put in custody

According to BAJ sources, a criminal case has been started against Aliaksandr Mantsevich, the founder and editor-in-chief of Rehijanalnaja Hazeta. The details of the charges are unknown since the lawyer signed a non-disclosure plea.


Journalists Dzmitry Semchanka and Henadz Mazheika sentenced to 3 years in prison for inciting enmity

On March 23, in separate hearings, Minsk City Court sentenced Dzmitry Semchanka, a former All-national TV anchor, and Komsomolskaya Pravda correspondent Henadz Mazheika to three years in prison for "inciting enmity" against public officials.


Help for the family of Sergei Satsuk, political prisoner investigative journalist

3100€ — the amount indicated is part of the necessary funds needed to pay the financial penalties imposed on Sergei Satsuk. Support the collection